سه شنبه, ۱ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۰:۰۲:۳۶
دسته بندی: اخبار هرمزگان
تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۹

وداع دانش آموزان با اولین معلم روستای آقاسین

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی معلمان پیشرو ، معلمی را اگر جز عشق تفسیر کنیم، جفا کرده‌ایم به عمر زنان و مردانی که سال‌ها به ادای زکات دانش خود پرداخته‌اند؛ به قلب‌هایی که برای آموختن می‌تپند و به نیاتی که دغدغه آینده فرزندان این آب و خاک را دارند. واژه معلم یادآور هزار و یک […]



به گزارش پایگاه خبری تحلیلی معلمان پیشرو ، معلمی را اگر جز عشق تفسیر کنیم، جفا کرده‌ایم به عمر زنان و مردانی که سال‌ها به ادای زکات دانش خود پرداخته‌اند؛ به قلب‌هایی که برای آموختن می‌تپند و به نیاتی که دغدغه آینده فرزندان این آب و خاک را دارند.

واژه معلم یادآور هزار و یک خاطره شیرین از روزهایی که پشت میزها و نیمکت‌ها گذشت. یادآور معلمانی که الفبای انسانیت را در کنار الف تا ی فارسی به ما آموختند و ابایی از خستگی و تکرار نداشتند. یادآور روزهایی که شاید به درستی پاس نداشتیم و بسیار زودتر از آنچه می‌پنداشتیم به پایان نزدیک شد.

هر ساله معلمان بسیاری رخت از این دیار فانی برمی‌بندند و یاد و خاطره آنان در قلب و ذهن فرزندان معنویشان برای همیشه حک می‌شود. زنده یاد مرحوم میرسید محمد گلستانه نیز در جرگه همان مسافرانی بود که خیلی زود بار سفر بست.

زنده یاد مرحوم میر سید محمد گلستانه در سال ۱۳۲۲ در اصفهان بدنیا آمد. پس از اخذ دیپلم بعلت علاقه خاصی که به آموزش داشت به صورت داوطلب بعنوان نیروی داوطلب سپاه دانش جذب شد.

پس از اتمام دوره سپاه دانش و اخذ مدرک فوق دیپلم دو گزینه محل خدمت به ایشان معرفی شد که ایشان بخاطر عشق به خدمت در مناطق محروم، استان هرمزگان و روستای آقاسین دهستان سیاهوی بندرعباس را انتخاب کرد و به عنوان اولین معلم روستا در سال ۱۳۴۶ کار خود را آغاز نمود.

در سالهای خدمت خود بزرگانی را پرورش داد که در منصب‌های مهمی چون معلم، پزشک، وکیل، شخصیتهای سیاسی و … می درخشند.

وی بنیانگذار و پایه گذار سواد در روستا بود. با اینکه در آن زمان روستا فاقد جاده ماشین رو بود ولیکن مرحوم با رفتن به بندرعباس و مراجعه به اداره کل آموزش و پرورش تعدادی نیمکت برای مدرسه گرفته و با وانت تا سر جاده اصلی و از آن به بعد با استفاده از چهارپایان‌( الاغ) نیمکت ها را به روستا منتقل نمود.

مرحوم سعی میکرد که به غیر از آموزش دروس، فرهنگ جدید و مدرن را به روستا منتقل کند. با شب نشینی های مختلف با بزرگان و ریش سفیدان روستا از چگونگی پیشرفت علم و مسائل روز آنان را آگاه میکرد.

مرحوم در روزهای تعطیل برای اینکه بتواند با شاگردان ارتباط صمیمی برقرار کند با آنها فوتبال بازی میکرد و برای دانش آموزان توپ می خرید.

مرحوم میر سید محمد گلستانه برای افراد مسن و کسانی که علاقمند به یادگیری بودند هم کلاس درس شبانه برگزار میکرد.

اولین و تنها معلم روستا آنقدر در بین مردم روستا محبوبیت و مرجعیت داشت که اسم کودکان تازه متولد شده را خودش انتخاب می‌کرد و به والدین پیشنهاد می‌داد و به جرأت می‌توان گفت نام نیک اکثر کودکان روستا را وی انتخاب کرد.

میر سید محمد گلستانه سحرگاه روز سوم فروردین ماه ۱۴۰۳ در ۸۱ سالگی دار فانی را وداع گفت و به دیدار حقی شتافت که سالیان سال آن را فریاد زده بود و درصدد بود آینده درخشان دانش آموزانشان را با آن گره بزند و‌ چهلمین روز درگذشت ایشان مصادف شد با دوازدهم اردیبهشت ماه روزی که به نام مقدس معلم مزین شده است.

پیکر این معلم دلسوز و فداکار در زادگاهش اصفهان به خاک سپرده شد و دانش آموزانش که الان هر کدام پا به سن گذاشته اند و خاطراتی خوش از معلم مهربانشان دارند سنگ یادبودی به نام وی در بهشت زهرای آقاسین بر خاک نهاده اند تا باز هم از وجود پرمهر وی در روستا بهره مند شوند و در تدارک سردیس اسطوره عشق و معلمی هستند.

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید