پنجشنبه, ۱۱ آذر ۱۴۰۰ / ۲۲:۰۳:۵۰
دسته بندی: اخبار اجتماعی
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰

حدود ۶۷ درصد معلمان جهان برای اولین بار آموزش مجازی را تجربه می‌کنند

وزیر آموزش و پرورش گفت: کرونا به یکباره همه جوامع را به یک زیست‌بوم جدید پرت کرد و در حال حاضر آماری که در دنیا هست حدود ۶۷ درصد معلمان جهان برای اولین بار آموزش مجازی را تجربه می‌کنند.



به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، محسن حاجی ‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در شبکه جام‌جم با موضوع «برگزاری سال جدید تحصیلی در شرایط کرونایی با آموزش‌های آنلاین»، درباره سرود «باز آمد بوی ماه مدرسه»، اظهار کرد: همه مردم ایران با این طنین مأنوس هستند و حس خوبی دارند؛ هرچند که امسال به دلیل اینکه ۱۵ شهریور سال تحصیلی را آغاز کردیم، سرودها و اشعاری که برای ماه مهر سروده شده بود، مورد استفاده کمتری قرار گرفت اما دوره تحصیل، مهم‌ترین دوره هر فردی است زیرا شاکله اصلی شخصیت در دوره تحصیل شکل می‌گیرد. وی گفت: کرونا که آمد خیلی اتفاقات را سبب شد؛ اتفاقات تلخ و ناراحت‌کننده‌ای که منجر به آسیب به سلامت مردم و فوت برخی از عزیزان جامعه شد؛ اقتصاد را دچار مشکلاتی کرد؛ مناسبات اجتماعی را محدود کرد و سلامت را به مخاطره انداخت اما از آن طرف، ما را با ظرفیت‌های جدیدی آشنا کرد و به یک زیست بوم جدیدی وارد شدیم.  حاجی‌میرزایی افزود: دنیا سال‌ها بود که در حال کوچ کردن به این زیست‌بوم بود اما حرکت خیلی کندی داشت و کرونا به یکباره همه جوامع را به یک زیست‌بوم جدید پرت کرد و در حال حاضر آماری که در دنیا هست حدود ۶۷ درصد معلمان جهان برای اولین بار آموزش مجازی را تجربه می‌کنند یعنی این ظرفیت مهم به صورت یکسری کارهای مکمل در برخی کشورها مورد استفاده قرار می‌گرفت اما اینکه جایگزین آموزش رسمی شود، برای اولین بار بود. وی ادامه داد: این زیست‌بوم هم محدودیت‌هایی را ایجاد کرد و هم دستاوردهای بزرگی به همراه داشت؛ محدودیت‌هایی که ایجاد کرد، ممکن است عده‌ای به این دستاوردها مثلا اینترنت دسترسی نداشته باشند که اکثر کشورهای دنیا یک چنین وضعیتی را دارند یا اینکه مهم‌ترین کارکرد مدرسه، ارتباط با همسالان، افزایش ظرفیت‌های اجتماعی و تقویت مهارت‌های جمعی است؛ وقتی به گذشته خودمان نگاه می‌کنیم، از دوره تحصیل بیش از آن چیزی که یادمان باشد، خاطرات مدرسه، رفتارها، ارتباطات، پیوندها و تعاملاتی که بین دانش‌آموزان با هم یا دانش‌آموزان با معلم برقرار می‌شود، در ذهن باقی مانده است؛ این کارکرد مستلزم حضور دانش‌آموزان در مدرسه است که محدود شد. * یک تبلت می‌تواند برای یک دانش‌آموز، یک مدرسه باشد وزیر آموزش و پرورش افزود: از آن طرف یک گام بزرگ برای عدالت آموزشی برداشته شد یعنی معلمان درجه یک ما می‌توانند به تعداد محدودی دانش‌آموز آموزش دهند اما این بستر، این امکان را فراهم کرده است که شما در دورترین روستای کشور هم باشید بتوانید از تدریس نمونه کشوری برخوردار باشید؛ این موضوع هم فرصت‌های یادگیری را به نحو وسیع‌ترین توزیع می‌کند و هم کیفیت موثرتر و مناسب‌تری از یادگیری را در دسترس همگان قرار می‌دهد. وی تصریح کرد: بنده به استان‌هایی که شاخص‌هایشان ضعیف تر است، می‌گفتم که اگر برای رفع محرومیت شما می‌خواستیم کاری کنیم باید مدرسه برایتان بسازیم؛ مدرسه پولش هم که باشد، مدتی زمان می‌برد تا ساخته شود و همچنین ما باید معلم با کیفیت به آنجا بفرستیم و پیدا کردن معلم با کیفیت  که حاضر باشد در دورترین مناطق آموزش دهد، کار سختی است چون به هر حال معلمان از مناطق دوردست شروع به تدریس می‌کنند و وقتی تجربه‌شان که بیشتر می‌شود تمایل دارند به منطقه مرکزی بیایند اما الان می‌توانید یک جهش کنید چون ما یک مدرسه داریم که با هزینه چند میلیاردی لازم نیست ساخته شود بلکه اگر یک تبلت در دسترس باشد می‌تواند برای یک دانش‌آموز یک مدرسه باشد و می‌تواند از تدریس هماهنگ و یکسان با مدارس برخوردار استفاده کند. * برای ایجاد سامانه «شاد» از صفر شروع کردیم حاجی‌میرزایی با تأکید بر اینکه کرونا باعث شد به زیست بوم جدید با مقتضیات خاص خودش پرت شویم، اظهار کرد: آن تعادل‌های قدیمی به هم خورد و یک تعادل جدید در حال شکل‌گیری است و سهم ما در شکل‌گیری تعادل جدید خیلی زیاد است یعنی امکان انتخاب داریم و می‌توانیم ارتباط مؤثرتری با زیست‌بوم جدید برقرار کنیم و شاید خیلی از کاستی‌ها را بشود به نوعی جبران کرد و دسترسی مناسب‌تر و با کیفیت‌تری از آموزش را در اختیار قرار داد. وی در پاسخ به این پرسش که «آیا سامانه شاد قبل از کرونا زیرساختی داشت »، گفت: ما تقریباً از صفر شروع کردیم یعنی بر اساس سندی که برای تحول آموزش و پرورش تدوین شده است، آموزش و پرورش موظف بود که به سمت آموزش‌های مجازی نقل مکان کند اما تجربیات محدودی شکل گرفته بود و یک چنین سکویی که آمادگی داشته باشد، یک چنین جمع انبوهی را بپذیرد و تعاملات آموزشی آنها را سازماندهی کند، وجود نداشت.  *  وقتی دانش‌آموزان از آموزش فاصله می‌گیرند، ممکن است عواطفشان را نسبت به آموزش از دست بدهند وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: فرصت تمرین و تست را هم نداشتیم یعنی اینکه بتوانیم پایلوت کنیم و در جمع محدودتری تجربه کنیم، اشکالات آن را بگیریم و تعمیم دهیم، فرصت نبود زیرا یکدفعه در اسفند، مدارس تعطیل شد؛ یکی، دو هفته تعطیلی مشکلی ندارد اما مطالعات جهانی می‌گوید وقتی دانش‌آموزان از آموزش فاصله می‌گیرند، ممکن است عواطفشان را نسبت به آموزش از دست بدهند و ممکن است در برخی از افرادی که به لحاظ اقتصادی وضعیت خوبی ندارند، منجر به ترک تحصیل شود.  وی افزود: ناگزیر بودیم که به سرعت فکری کنیم که ابتدا به تلویزیون مراجعه کردیم که خوب به میدان آمد و کمک خیلی خوبی کرد. تقریبا از روزی دو، سه ساعت شروع کردیم و تقریباً روزی ۳۰ برنامه به صورت زنده پخش می‌شد و در دسترس افراد قرار می‌گرفت. مشکلی که تلویزیون داشت، این بود که ارتباطش تعاملی نبود یعنی یک‌سویه است؛ شما عرضه می‌کنید ولی نمی‌دانید که طرف تقاضا دریافت کرد؟ اشکال و ابهامی داشت؟ سؤالاتش را چه کسی جواب دهد؟معلم چگونه متوجه شود که دانش‌آموز فرا گرفته است؟ بنابراین نیازمند ابزار تعاملی بودیم. وی ادامه داد: در شاد اولیه امکان انتقال پیام صوتی و تصویری امکان پذیر بود که در فاصله بهار و تابستان گذشته تقویت و ارتباط تعاملی این شبکه به صورت زنده برگزار برقرار شد و اکنون ارتباط زنده در شبکه شاد داریم و کلاس‌ها فعال است. حاجی میرزایی سامانه شاد را منحصراً یک شبکه آموزشی دانست و افزود: در این شبکه ارتباط بین معلم و دانش‌آموز صورت می‌گیرد و یک فضای عمومی وجود دارد که والدین می‌توانند به محتوای آموزشی دسترسی داشته باشند و از برخی فعالیت‌های پرورشی و جشنواره‌ها استفاده کنند. وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد هر دانش‌آموز باید با وارد کردن کد ملی و احراز هویت وارد کلاس خود شود. اکنون ۱۵ میلیون دانش‌آموز در ۱۱۶ هزار مدرسه در سراسر کشور تحصیل می‌کنند با این توضیح که ۵ هزار مدرسه ما زیر ۵ دانش‌آموز دارد. وی افزود: برای سال آینده بر روی این ظرفیت کار می‌کنیم تا تمام صفحات کتاب بارکد داشته باشند اتفاق بسیار مهمی که امسال افتاد این بود که معلمان باید وقت بیشتری می‌گذاشتند چون هم باید تدریس می‌کردند و هم باید ضبط می‌کردند یا به صورت آنلاین آمادگی برای تدریس داشته باشند. ما برای اینکه وقت معلمان کمتر گرفته شود تمام محتوای آموزشی را از پایه اول تا پایه دوازدهم ضبط کردیم و در روش آموزش معکوس معلم درباره درسی که به دانش‌آموز می‌دهد تکلیف می‌خواهد. حاجی میرزایی با اشاره به اینکه ۲۲ ساعت در شبکه‌های مختلف آموزش را ارائه می‌کنیم عنوان کرد: ۹۷.۳ درصد پوشش جغرافیایی این آموزش‌ها وجود دارد. وزیر آموزش و پرورش درباره علت نامگذاری شبکه شاد گفت: سامانه شاد مخفف شبکه آموزشی دانش‌آموز است. من معتقدم مدرسه جایگاهی برای آماده کردن انسان‌ها برای رویارویی با واقعیت‌های زندگی است. جایگاهی برای حل مساله و افزایش نگرش خلاقانه به محیط. متاسفانه این کارکرد مهم تعلیم و تربیت در نظام‌های آموزشی در گذشته مغفول بود. وی ادامه داد: یکی از کارکردهای مهم نظام تعلیم و تربیت انتقال دانش به نسل بعدی است اما امروزه مهمترین کارکرد نظام تعلیم و تربیت، آماده کردن انسا‌ها برای زندگی کردن است آموزش مهارت‌های شرافت مندانه و توانمند باید در مدرسه اتفاق بیفتد. وزیر آموزش و پرورش درباره اینکه آیا شبکه شاد برای دانش‌آموزان خارج از کشور قابل دسترس است گفت: به تازگی مدرسه مجازی ایرانیان را راه‌اندازی کردیم که محتوای شاد در این مدرسه قابل دسترس است تا دانش‌آموزان سراسر کشور آموزش را داشته باشند. ما در ۴۳ کشور و ۶۲ شهر، ۹۵ مدرسه داریم که کار آموزش را انجام می‌دهند. حاجی میرزایی افزود: هدف ما در آموزش و پرورش آماده کردن افراد است معلم در این راستا تسهیل گر است. یکی از مهم ترین مهارتی که هر فرد به آن نیاز دارد مهارت حل مساله است که باید در دوره ابتدایی شکل بگیرد. وی درباره سند تحول بنیادین نیز اشاره کرد: سند تحول براساس تجربیات گذشته و با بهره گیری از فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی طراحی شده است و تکیه گاه اصلی آن این است که از مفهوم علم آموزی به تربیت برسیم. وزیر آموزش و پرورش به ساحت‌های ۶ گانه سند تحول بنیادین اشاره کرد و افزود: نظام ارزشیابی ما باید این ساحت‌ها را اندازه گیری کند و در نهایت یک حیات طیبه و زندگی باشکوه در انسان‌ها پیدا شود. حاجی میرزایی  گفت: در سند تحول بنیادین محتوای آموزشی یک بسته یادگیری است، کلاس محل یادگیری نیست بلکه موقعیت، محل یادگیری است. انتهای پیام/

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید