پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / ۲۱:۳۲:۰۶
دسته بندی: اخبار تهران
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۸:۴۶

محتوا اکسیژنی است برای بقاء

انسان موجودی اجتماعی بوده و محتوا ابزاری برای ارتباط انسان‌ها با یکدیگر است. پس تا زمانی که انسان‌ها نیازمند کسب اطلاع و ایجاد ارتباط هستند، محتوا نقش اصلی در حوزه ارتباطات انسانی دارد.



به گزارش خبرگزاری فارس از تهران، مریم همتی روزنامه نگار و کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی و مطالعات رسانه در یادداشتی به اهمیت تولید محتوا در حوزه ارتباطات پرداخته است: «محتوا پادشاه است“؛ جمله‌ای معروف از بیل گیتس که حالا به اثبات رسیده است. بیل گیتس جمله‌ای تاریخی گفت که هنوز توسط متخصصان حوزه محتوا مورد استناد است. در این میان باید به این نقدها و نوشتارهای کارشناسان دیگر هم اشاره کنیم که متأسفانه در سالیان اخیر برخی با تولید و انتشار محتواهای فاقد ارزش و بار معنایی پادشاه را به بند کشیده‌اند. ولی من معتقد هستم که محتوا چیزی فراتر از پادشاهی است که بیل گیتس عنوان کرده و به نوعی می‌توانم بیان کنم که همانند اکسیژن است و به زبانی دیگر راز بقای هر کسب و کاری همین اکسیژنی است که نباشد قادر به ادامه حیات نخواهد بود. انسان موجودی اجتماعی بوده و محتوا ابزاری برای ارتباط انسان‌ها با یکدیگر است. پس تا زمانی که انسان‌ها نیازمند کسب اطلاع و ایجاد ارتباط هستند؛ محتوا نقش اصلی در حوزه ارتباطات انسانی دارد. مواردی که در بالا ذکر شد بابت این مسئله بود که بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها با مشاهده فعالیت‌های دیگران  در فضای وب و مجازی به فکر راه اندازی سایت و صفحه خود در شبکه‌های اجتماعی می‌افتند ولی به دلیل عدم آگاهی کافی بعضاً خطاهای مهلکی را مرتکب می‌شوند. سایت بدون محتوای اثرگذار چیزی برای ارتباط با مخاطب نداشته و عملاً هزینه اضافی بر دوش مدیران خواهد بود. پس اگر بگوئیم محتوا همه چیز سایت است پر بیراه نگفته‌ایم. از آنجایی که کسب و کارهای خصوصی در فضای رقابتی به‌صورت مداوم خدمات و کیفیت وب سایت خود را افزایش می‌دهند اما در مورد سایت‌های دولتی، کاربر ناچار است از همان درگاه استفاده کند و رقابتی وجود ندارد، در نتیجه سازمان‌ها نیازی به افزایش کیفیت و رفع چالش‌ها نمی‌بینند. تفکر اشتباهی نیز در میان مدیران بخش دولتی وجود دارد، در گذشته خدمات آنلاین صفر بوده و به طور مثال اگر اکنون به ۲۰ رسیده است، آن‌ها احساس رضایت کامل می‌کنند، در حالی که شرایط موجود با استانداردها فاصله زیادی دارد.  صحبت ما تنها با شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی نیست چرا که سازمان‌ها، شرکت‌ها و نهادهای خصوصی هم به فکر محتوا نیستند و این کم ارزش دانستن محتوا تأثیر خوبی در بازخورد کاربران و یا مخاطبان نخواهد داشت. آری، هر بار که به دنبال اطلاعاتی در اینترنت و فضای مجازی هستید به احتمال زیاد بررسی می‌کنید که چه زمانی این اطلاعات منتشر شده است و آیا اطلاعات به روز شده هستند؟ هنگامی که متوجه شوید یک وب سایت مدت زمان طولانی بوده که به روز نشده است، اعتماد شما به اطلاعات آن وب سایت به شدت کاهش پیدا می‌کند. در این حالت است که به نحوی پنجره صفحه مجازی را می‌بندید و در واقع شما مجبورید برای مطالب به‌روز به سراغ سایت‌های دیگر بروید. در آخر این مسئله را هم از یاد نبریم که بسیاری از سایت‌‌ها، نسخه مناسبی برای استفاده در موبایل ندارند. در حالی که امروزه افراد زیادی نیازهای خود را از طریق دستگاه‌های تلفن همراه هوشمند برطرف می‌کنند. انتهای پیام/۶۷۰۵۲/س

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید