سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۳:۰۳:۲۰
دسته بندی: اخبار اجتماعی
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۰

تحصیل ۱۶ هزار دانش ‎آموز با آسیب دیدگی شنوایی در کشور‌

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از تحصیل ۱۶ هزار دانش‎ آموز با آسیب دیدگی شنوایی در کشور‌ خبر داد.



به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، سید جواد حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به مناسبت گرامیداشت هفته جهانی ناشنوایان و نهم مهر روز جهانی ناشنوایان که به صورت ویدئوکنفرانسی برگزار شد، به ارائه گزارشی از اقدامات این سازمان برای کودکان دارای آسیب دیدگی شنوایی پرداخت و اظهار کرد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور خرسند است که ۱۶ هزار دانش‌آموز با آسیب شنوایی را در بیش از ۱۶۰۰ مدرسه استثنایی و ۲۰ هزار مدرسه پذیرا تحت پوشش تعلیم و تربیت دارد. همچنین ۱۰۰ مدرسه ویژه ناشنوایان، ۲۳ مدرسه ویژه نابینایان و ۶ مدرسه شبانه روزی داریم که ۳۰۰ دانش‌آموز با آسیب شنوایی را تحت پوشش دارد. وی تصریح کرد: در مدارس خاص و استثنایی حدود ۶ هزار دانش‌آموز در قالب ۱۳۷۳ کلاس درس و ۱۰ هزار دانش‌آموز در بیش از ۲۰ هزار مدرسه در قالب طرح تلفیقی تحت پوشش فعالیت‌های آموزش و پرورش استثنایی قرار گرفته‌اند. حسینی با بیان اینکه دانش‌آموزان ویژه را ۲، ۳ دوره بیشتر از دانش‌آموزان عادی تحت پوشش آموزش‌ قرار می‌دهیم، ادامه داد: از جمله یکی از ویژگی‌های سازمان آموزش و پرورش استثنایی این است که آمیزه‌ای از مأموریت‌های آموزش و پرورش عادی و بهزیستی را همراه با کار توانبخشی دنبال می‌کند. وی با اشاره به این نکته که دوره پیش‌دبستانی برای دانش‌آموزان عادی اختیاری است اما برای دانش‌آموزان استثنایی اجباری است، گفت: در دوره یک و ۲ پیش دبستانی، ۷۰۰ کودک در ۱۷۵ کلاس تحت پوشش هستند؛ در دوره یک و دو پیش دبستانی، ۷۰۰  کودک در ۱۷۵ کلاس تحت پوشش هستند؛ در دوره پیش دبستانی و ابتدایی اولین گام ما شناسایی به موقع این دانش‌آموزان است و هنوز در شناسایی به موقع مشکل داریم. رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور به زبان ناشنوایان که زبان اشاره است، پرداخت و اظهار کرد: انسان‌های دارای آسیب شنوایی دنیای پرمعنایی از ارتباط را رقم می‌زنند و زبان اشاره این ارتباط را تکمیل و تسهیل می کند؛ نهضت زبان اشاره و بریل را در سال ۹۹ در دستور کار داریم. وی با اشاره به اینمه ۱۰۰۰ واژگان فارسی را به زبان اشاره معنا کردیم، گفت: در تلاش هستیم معادل سازی واژه‌ها برای گروه های هفت گانه ما با فرهنگستان زبان فارسی انجام شود. همچنین ۱۰ درصد معلمان دانش آموزان کم توان ذهنی، آموزش چندگانه می بینند که یکی از آنها زبان اشاره است. حسینی به آموزش‌های تلویزیونی برای دانش‌آموزان ناشنوا اشاره کرد و ادامه داد: در تمام آموزش‌های تلویزیونی زبان اشاره اضافه شده و روزهای جمعه به صورت اختصاصی، معلمان با زبان اشاره تدریس می کنند. انتهای پیام/

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید