پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / ۲۲:۵۳:۵۳
دسته بندی: اخبار اجتماعی
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۷

شگردهای ویژه کلاهبرداری در سایت‌های خرید و فروش/ بیعانه ندهید!

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا شگرد و شیوه‌های رایج کلاهبرداری در سایت‌های واسط فروش را تشریح کرد.



سرهنگ علی محمد رجبی رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا در گفت‌وگو با خبرنگار انتظامی خبرگزاری فارس با اعلام‌‌ شیوه‌های رایج کلاهبرداری در سایت‌های واسط فروش اظهار داشت: استفاده از سایت‌های واسط فروش و درج آگهی تقریبا یکی از روش‌هایی است که افراد برای تبادل کالا از آن استفاده می‌کنند. رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا تصریح کرد: استفاده مدام کاربران از این سایت‌ها و بستر فروش کالاهای دست دوم زمینه را برای انواع کلاهبرداری‌های مجازی فراهم کرده است. وی گفت: مهم‌ترین تکنیک‌ها و شیوه‌های مجرمین برای کلاهبرداری از طریق این سایت‌ها عبارت است از دریافت بیعانه، جعل اطلاعات، عکس‌های دروغین، کارشناسی جعلی ماشین، جا زدن در پوشش فروشنده اصلی، پرداختن چک، سوءاستفاده ‌‌ا‌ز‌‌ اعتماد ‌بی‌جا و قرار گذاشتن در محل‌های خلوت. سرهنگ رجبی تصریح کرد: مجرمان در قالب سایت‌های خرید و فروش از طریق دریافت بیعانه برای نگهداشتن کالا کلاهبرداری می‌کنند؛ یعنی پس از دریافت بیعانه، شماره‌شان از دسترس خارج شده و خریدار دیگر دسترسی به آنها ندارد. رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا اظهار داشت: برخی کلاهبرداران نیز از روش جعل اطلاعات استفاده می‌کنند، یعنی اطلاعات غیرواقعی را درباره کالا درج می‌کنند. وی گفت: استفاده ازعکس‌های‌دروغین برای فروش کالا از دیگر روش‌هاست؛ متأسفانه مواردی داشته‌ایم که خریدار کالایی را دریافت می‌کند اما متوجه می‌شود که با کالای تبلیغ‌شده و عکسی که در سایت دیده مطابقت ندارد. سرهنگ رجبی به کلاهبرداری عده‌ای در پوشش کارشناس خودرو اشاره و بیان داشت: تعدادی از این افراد تخصص ندارند و برای کلاهبرداری وارد این حوزه شده‌اند و بعضا حتی گواهی جعلی نیز برای خودرو صادر می‌کنند؛ خیلی وقت‌ها کلاهبرداران خودشان را جای فروشنده جا زده و از هویت و کارت فروشنده دیگری که در سایت، آگهی داده سوءاستفاده کرده و کلاهبرداری می‌کنند. این مقام ارشد پلیس فتا، خرید و فروش به واسطه چک را از جمله مواردی دانست که می‌تواند مشکلات بعدی را برای خریدار یا فروشنده به وجود بیاورد. وی گفت: اعتماد بی‌جا و تعارف‌های بیش از حد در امر خرید و فروش و نداشتن قدرت «نه گفتن» از جمله مواردی است که می‌تواند افراد را در دام کلاهبرداران اسیر کند؛‌ در این موارد فرد کالا یا تعهدی را قبول می‌کند و بنا به اعتماد بی‌جایی که داشته کالا را ارسال می‌کند و در ادامه متوجه می‌شود که از وی کلاهبرداری شده است. رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا به روش دیگر کلاهبرداری اشاره و بیان داشت: بعضی مواقع خریدار یا فروشنده قرار معامله حضوری گذاشته و در جایی غیر امن حضور پیدا می‌کنند که می‌تواند به زورگیری و خفت‌گیری منجر شود. سرهنگ رجبی از هموطنان درخواست کرد که اگر از بسترهای مجازی برای خرید و فروش استفاده کنند حتماً اصول ایمنی را رعایت کرده و با دانش و آگاهی اقدام به معامله کنند؛ به این نکته نیز توجه داشته باشند که تا جنس کالا را رویت نکرده و از صحت آن مطمئن نشده‌اند خرید را انجام ندهند. انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌                                                                                                                         

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید