جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / ۰۵:۴۰:۴۴
دسته بندی: اخبار فرهنگی
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۵

نماینده روسای آموزش و پرورش هرمزگان در جلسه سی وپنجمین جلسه روئسای کشور:


لزوم توجه به جذب نیروی بومی ماندگار/ نمره علمی متمرکز کشوری، مبنای پذیرش دانشگاه فرهنگیان و شهید رجائی نباشد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی معلمان پیشرو ، مسعود مهرانی که به نمایندگی از روسای آموزش و پرورش در سی و پنجمین جلسه روئسای آموزش و پرورش کشور با مقام عالی وزارت به صورت ویدئو کنفرانس صحبت می کرد، با شااره به سخن مقام معظم رهبری ” مدیریت و نیروی انسانی خوب معجزه میکند و […]



به گزارش پایگاه خبری تحلیلی معلمان پیشرو ، مسعود مهرانی که به نمایندگی از روسای آموزش و پرورش در سی و پنجمین جلسه روئسای آموزش و پرورش کشور با مقام عالی وزارت به صورت ویدئو کنفرانس صحبت می کرد، با شااره به سخن مقام معظم رهبری ” مدیریت و نیروی انسانی خوب معجزه میکند و می توان از کمبودها و موانع حتی با دست خالی عبور کرد ” اظهار داشت: مهمترین و حیاتی ترین دارایی هر سازمان نیروی انسانی کارآمد آن و همچنین کیفیت و توانمندسازی نیروی انسانی مهمترین عامل بقا و حیات سازمان است.

وی گفت: نیروی انسانی کارآمد، توانمند و با کیفیت، سازمانی توانمند را به وجود می آورد و علیرغم تلاش های خوبی که در این دولت به ویژه در سال های اخیر در جذب و توانمندسازی نیروی انسانی به منظور جبران کمبودها صورت گرفته اما به دلایل متعدد از جمله مبهم بودن اهداف سازمانی، نبود سیستم مناسب ارزیابی عملکرد، عدم تعریف شاخص های مناسب جهت سنجش و بهره وری و کارآمدی نیروی انسانی سبب گردیده است یک سازوکارمشخصدرجهتکیفی سازی منابع انسانی تعریف نگردد.

به گفته مهرانی، به منظور جبران کمبود نیروی انسانی و پایدارسازی منابع انسانی یعنی تناسب بین ورودی و خروجی در آموزش و پرورش راه‌هایی برای جذب نیروی کیفی در نظر گرفته شود تا شاهد کاهش بهره گیری از نیروهای بازنشسته، خرید خدمات و یا نیروهای با فاصله خدمتی بالا که انگیزه‌های لازم را ندارند، باشیم.

نماینده روسای آموزش و پرورش هرمزگان در جلسه سی وپنجمین جلسه روئسای کشور اضافه کرد: برای داشتن نیروی انسانی ماهر باید سازوکارمشخصدرجهتکیفی سازی منابع انسانی تعریف گردد و برنامه ریزی مناسب برای پایدارسازی منابع انسانی داشته باشیم که در این راستا افزایش سهمیه دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی بهترین پیشنهاداست.

مهرانی خاطر نشان کرد: نکته قابل تأمل در جذب نیرو در این دو دانشگاه این است که نمره علمی مورد پذیرش به صورت متمرکز کشوری در نظر گرفته نشود یعنی مبنای پذیرش برای تمامی استان‌ها نمره علمی ۶۵۰۰ نباشد چون امکانات و کیفیت آموزش در سراسر کشور یکسان نبوده و توسعه عدالت آموزشی هم در تمامی استان های کشور یکسان نمی باشد به عنوان مثال نمی توان کیفیت آموزشی در شهرستان های بشاگرد و جاسک استان هرمزگان را با استان اصفهان و یزد مقایسه کرد لذا به جای تصمیم گیری متمرکز برای کل کشور میانگین تراز علمی هر استان برای ورود به دانشگاه مذکور در نظر گرفته شود که نتیجه آن جذب نیروی کیفی ماندگار و تحقق راهکار ۸۵ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خواهد شد.

رئیس آموزش و پرورش پارسیان هرمزگان گفت: به منظور برقراری توازن خروجی و ورودی نیروی انسانی پیشنهاد می گردد مراکز تربیت معلم دوره های ۲ ساله در مراکز استانها احیا گردد و یا اینکه دوره های کاردانی دانشگاه فرهنگیان مجدداً را اندازی شود که نتیجه آن منجر به تحقق راهکار ۱۱-۱ سند تحول بنیادین می شود و از آنجایی که به منابع انسانی باید با دید سرمایه انسانی در بلند مدت نگاه کرد.

مهرانی ادامه داد: در تعریف بیانیه ماموریت و تدوین چشم انداز بایستی منابع انسانی را از اولویت‌های اساسی سیاستهای سازمان در نظر گرفت. توانمندسازی کارکنان موجب افزایش قدرت مادی و معنوی سازمان و اتخاذ شیوه رهبری واقع بینانه می شود، به عبارت دیگر طی مسیر رشد تکاملی سازمان و فرایند قدرت گرفتن و مشارکت همه جانبه در گرو توانمندسازی کارکنان است که باید به آن توجه ویژه شود.

وی، ارتقاء جایگاه سازمانی آموزش و پرورش از لحاظ سبک رهبری، مشارکت در غنی سازی شغلی کارکنان ( متناسب سازی شغل با مشاغل) و آموزش کارکنان جهت افزایش دانش، مهارت و توانایی های معلمان را از مهترین راهکارهای پیشنهادی برای توانمندسازی کارکنان عنوان کرد.

مهرانی با برشمردن راهکارهای پیشنهادی برای افزایش دانش مهارت و توانایی های معلمان، اظهار داشت: ارائه ترکیبی از آموزش‌های رسمی و ضمن خدمت کوتاه مدت و بلند مدت به شکل فردی و گروهی میان معلمان، توجه به سرمایه‌گذاری در زمینه آموزش در هر برهه از زمان، استفاده از ظرفیت راهبران آموزشی برای توانمندسازی نیروی انسانی از طریق ایجاد فرصت های بازآموزی مستمر، ارتقاء سطح آموزشی و تجهیزاتی مراکز ضمن خدمت و ایجاد نظام بازآموزی مستمر علمی حضوری برای معلمان، توجه به توانمندسازی در ابعاد “تمرکز بر محتوای درسی”، ” آموزشی سواد دیجیتالی” ، ” اخلاق و بصیرت دینی” ، “به سازی کارورزی”، ” ساختار سازمانی”، ” توسعه دانش و مهارت‌های حرفه‌ای دانشجو معلمان” که نتایج آن منجر به تحقق اسناد بالادستی از جمله راهکارهای ۲-۱۱، ۳-۱۱، ۵-۱۱، ۶-۱۱، و ۷-۱۱ سند تحول بنیادین می شود، پیشنهاد می شود.

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید